
Leuven University Press
 

 
Chapter Title: Translating Occupied Poland into English, 1939–1955
Chapter Author(s): JOANNA RZEPA

 
Book Title: European Literatures of Military Occupation
Book Subtitle: Shared Experience, Shifting Boundaries, and Aesthetic Affections
Book Editor(s): Matthias Buschmeier, Jeanne E. Glesener
Published by: Leuven University Press. (2024)
Stable URL: https://www.jstor.org/stable/jj.11955037.17

 
JSTOR is a not-for-profit service that helps scholars, researchers, and students discover, use, and build upon a wide

range of content in a trusted digital archive. We use information technology and tools to increase productivity and

facilitate new forms of scholarship. For more information about JSTOR, please contact support@jstor.org.

 

Your use of the JSTOR archive indicates your acceptance of the Terms & Conditions of Use, available at

https://about.jstor.org/terms

This book is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-
NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0). To view a copy of this license,
visit https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/. Funding is provided by KU
Leuven Fund for Fair Open Access, Universität Bielefeld, Universität Luxemburg.

Leuven University Press is collaborating with JSTOR to digitize, preserve and extend access
to European Literatures of Military Occupation

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Chapter 10

Translating Occupied Poland 
into English, 1939–1955

Joanna Rzepa

Introduction

As Hilary Footitt has observed, “The business of war has seldom been a mono-
lingual one. Whether we choose to notice it or not, the ‘ground of war’ is almost 
always a landscape marked deeply by languages” (2012, 229). The transnational-
ism of war and occupation requires communication across languages and, thus, 
requires translation. Paying close attention to linguistic and cultural transfer is 
crucial to a better understanding of the contact zones of war and occupation 
(Baker 2007).

Indeed, if World War II is considered from a translation-oriented perspective, 
one quickly realizes that language expertise played a strategic role both at the 
front (intelligence, counter-intelligence, diplomatic dispatches) and in occupied 
societies in general (communication with the occupiers, propaganda, and coun-
ter-propaganda disseminated in various languages). Translation was also a me-
dium of communication within the large coalition of Allied countries. It allowed 
for the narratives of conflict to travel across languages and cultures, providing 
readers of Allied states with an opportunity to gain access to witness accounts of 
life under occupation.

This chapter’s focus is specifically on English-language translations of Pol-
ish narratives of Nazi and Soviet occupation published in the United Kingdom 
between 1939 and 1955. Drawing on recent research in translation studies and 
book history (Bachleitner 2010; Rundle 2010), it discusses the state interventions 
that shaped wartime publishing and had a significant impact on the reception of 
translated books. It explores the position of translated texts on the British book 
market, interrogates the framing of translations through various paratexts (i.e., 
introductions, prefaces, forewords, epilogues), analyzes the textual construction 
of a witness voice, and, finally, evaluates the reception of translated texts among 
British readers through a study of reviews and debates that they generated.

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



262� Joanna Rzepa  

Wartime Book Market, State Propaganda, and Translations

The impact of the war on the British book market was significant. As Iain Ste-
venson observes, “Publishers not only played a pivotal role in the war effort, 
but the war was also crucial in creating new conditions” (Stevenson 2010, 107). 
Changes in publishing assumed a global scale, leading to a significant interna-
tional expansion of British and American publishers funded by state-sponsored 
institutions, such as the British Council and the International Book Association 
(Hench 2010). As wartime propaganda was dependent on printed matter, books 
were considered an important tool of ideological warfare or, in W. W. Norton’s 
words, “weapons in the war of ideas” (Hench 2010, 45). The wartime home mar-
ket was beset by problems that all publishers struggled to navigate, including 
paper rationing and shortages of labor, and—in the case of some, such as Long-
mans—the destruction of their warehouses and offices during the Blitz. When 
the Ministry of Supply appointed a paper controller, the publishers’ quotas were 
reduced to 60 percent of their consumption in the previous year. This was fur-
ther reduced to 37.5 percent in 1941 (Stevenson 2010, 115–17). Thus, while “the 
number of titles published annually in Britain dropped from 14,904 to 6,747,” the 
demand for books remained high, given that alternative forms of entertainment, 
such as cinema or pubs, were severely restricted due to air raids and blackouts 
(Holman 2008, 25).

Throughout the war, various British publishers maintained close informal re-
lations with the British Ministries of Information and Supply, as printing books 
that were deemed to be of propaganda value allowed publishers to increase their 
paper quotas. The government, in turn, benefited from this situation by having 
the opportunity to frame the narrative of the war in ways considered most bene-
ficial to the war effort. The Ministry of Information worked with publishers such 
as Hutchinson, Faber, Collins, Odhams, and the Hogarth Press, who published 
titles that the government considered to be of ideological value, lending their 
imprints to prevent the public from viewing the material as state propaganda 
(Holman 2008, 98–100).

The political role of book publishing became even more important when, with 
the ongoing Nazi invasion of Europe, London became the headquarters of gov-
ernments and royalty from Belgium, Czechoslovakia, France, Greece, Luxem-
bourg, the Netherlands, Norway, Poland, and Yugoslavia. This unprecedented 
diplomatic development created a situation in which several governments with 
their own information and propaganda departments and cultural diplomacy at-
tempted to vie for the attention of British readers by means of translation and 
publishing campaigns. Because the exiled governments did not have the resourc-
es to offer practical help to the populations of their Nazi-overrun states, much of 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 263

their effort was directed at influencing the policies of the British and American 
governments instead. As Michael Conway points out, the exiled governments’ 
existence was characterized by strong “bonds of dependence on the Allies,” and 
they “could do or say nothing of significance either to the outside world or to 
their native lands without the approval of their British minders” (2001, 257–58).

The relations between the British government and the exiled governments 
were shaped through official diplomatic channels and networks, but they were 
also, to a great extent, informed by public opinion: “Official concern with public 
opinion and the state of national morale embraced a growing interest in reading 
and in the nature of people’s responses not just to literature but also to pub-
lished information and propaganda” (Holman 2008, 48). These responses were 
regularly monitored by the Mass-Observation project and reported to the British 
Ministry of Information, which could then design propaganda and publishing 
campaigns in response to the public mood at any given time (McLaine 1979). 
The exiled governments, with their own Ministries or Bureaus of Information, 
also recognized the importance of book publishing for drawing attention to their 
narratives of the war, or even for reframing the dominant narrative in British 
political discourse.

What was particularly important for all Allied governments who launched 
propaganda campaigns during World War II was to distance themselves from 
German propagandists and avoid “giving the impression that published mate-
rial was subject to any form of central control” (Holman 2008, 99). This posed a 
number of difficulties, as maintaining high public morale and winning the ideo-
logical war were dependent on “channels through which particular messages or 
impressions might reach a designated audience” (Holman 2008, 99). These ob-
jectives, however, could be effectively achieved through the development of suc-
cessful relationships with publishing houses that were willing to embrace covert 
sponsorship by governments—while these sponsorships led to the production of 
books that could not be attributed to the state.

War conditions brought to the fore issues related to the materiality of book 
publishing as well. As Hench observes, “books were among the most conspicu-
ous victims of this vicious warfare. Millions were destroyed by air raids, ship 
sinkings, infantry actions, orchestrated book burnings, and civilian paper drives” 
(2010, 19). Printing presses in the countries overrun by the Nazis were either 
shut down or allowed to publish little other than German propaganda. In the 
case of Poland, the Nazis not only halted the production of new books but also 
carried out a deliberate destruction of public and private libraries. The Polish 
authorities and authors were thus completely dependent on British publishers 
and on the few Polish publishers who managed to relocate their firms to London 
before the outbreak of the war.

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



264� Joanna Rzepa  

Translating Nazi-Occupied Poland

The Polish government-in-exile closely analyzed the British public’s mood and 
attitudes when designing their translation and publishing campaign. The Polish 
Ministry of Information followed all the main British newspapers, and members 
of the Polish Research Centre (PRC), which was set up and sponsored by the 
Ministry, toured the country engaging in cultural diplomacy: delivering pub-
lic lectures on topics related to Polish history, culture, society, and the political 
situation, and reporting back on the responses of their British audiences. The 
PRC’s 1944 memorandum stipulated that “Polish propaganda has to be subtle,” 
emphasizing “British society’s general dislike of propaganda of any type.” Careful 
attention was paid to the ways in which Polish speakers were perceived by British 
audiences. Speakers discussing the Nazi occupation of Poland were instructed to 
remain calm and composed and to “avoid any kind of affectation, sentimentality, 
or exaltation” (PRC Collection, 434/203).1 This would ensure that they would 
come across as reliable and trustworthy witnesses. The same principles applied 
to printed material.

However, what made it particularly difficult to engage British readers with 
publications that were based on reports and witness accounts coming from oc-
cupied Poland was that British readers had a general distrust of anything they 
perceived as ‘atrocity propaganda.’ Namely, due to the legacy of propaganda nar-
ratives from World War I that had been subsequently exposed as misleading or 
entirely false (Kingsbury 2010), both the British and the American public ap-
proached reports of atrocities coming from occupied Europe with a big dose of 
skepticism. In 1942, journalism scholar Vernon McKenzie observed:

I have been shocked and puzzled by the seeming callousness with which friends 
and acquaintances decline to accept reports from Nazi-held areas, even when 
they are based on unimpeachable evidence or on official proclamations and ad-
missions in the Nazi-controlled press. (McKenzie 1942, 269)

Considering public reactions to atrocity stories, McKenzie concluded that, dur-
ing World War II, these types of narratives were met mostly with indifference 
and hostility, as well as a refusal to engage with them critically. “Millions were so 
conditioned,” McKenzie argues, “that when the day came when Hitler invaded 
Poland they could say, or at least feel, that they were ‘fed up by horror reports,’ or 
that ‘one side is probably just as bad as the other’” (1942, 270).

For his part, Arthur Koestler, a Hungarian-born Jewish writer who worked at 
the British Ministry of Information from 1942, connected the public’s mistrust 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 265

of atrocity accounts to the perceived distance between British readers and the 
populations of Nazi-occupied states:

[B]oth ‘knowing’ and ‘believing’ have varying degrees of intensity. […] Distance 
in space and time degrades intensity of awareness. So does magnitude. Seventeen 
is a figure which I know intimately like a friend; fifty billions is just a sound. A 
dog run over by a car upsets our emotional balance and digestion; a million Jews 
killed in Poland cause but a moderate uneasiness. (Koestler 1944, 30)

According to Koestler, the news coming from occupied Europe did not seem 
relatable enough to the British public, and it did not seem real. While people 
would see “films of Nazi tortures, of mass shootings, of underground conspiracy 
and self-sacrifice” and be moved by them, they would not “connect it with the 
realities of their normal plane of existence” (1944, 30).

Aware of these difficulties, the Polish government-in-exile developed its pub-
lishing campaign in a way that was designed to counter British readers’ distrust 
of state-sponsored propaganda; their reluctance to become emotionally involved 
in material that appeared too foreign, distant, or peripheral; and their distrust of 
atrocity stories and any material that did not appear ‘believable,’ which could be 
viewed as state-controlled fear-mongering. The primary aim of the Polish gov-
ernment-in-exile’s publishing campaign, then, was to present Poland’s case and 
the Polish war effort as issues that were, in fact, close and relevant to the British 
reader—and to do this, the published texts had to appear both trustworthy and 
not too far removed (Rzepa 2019b). While the texts themselves carried indelible 
foreignness—dealing with Poland, a far-away country about which most of the 
British readership knew quite little—the Polish authorities tried to win British 
readers’ trust by domesticating the translations through extratextual and mate-
rial elements. Specifically, they domesticated these translations by means of para-
texts (such as prefaces and introductions by British MPs and public intellectuals), 
imprints (i.e., commissioning British publishers to print selected translations), 
and distribution channels (e.g., inclusion in British publishers’ catalogues).

Liberty Publications was one of the most important London-based imprints 
established by the Polish Socialist Party (Polska Partia Socjalistyczna (PPS)), and 
it was sponsored by the Polish government through the Polish Social Informa-
tion Bureau. It published English-language pamphlets “dealing with different as-
pects of Polish life and with questions and problems concerning Poland” (Adam 
Ciołkosz Papers, 133/95). As the titles they printed had an explicit and open fo-
cus on Polish issues and were often based on underground reports brought from 
occupied Poland, the editors sought to secure an endorsement from well-known 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



266� Joanna Rzepa  

British politicians and public figures, in the form of a preface or a foreword for 
each of their publications. Such an introductory paratext would typically be two 
or three paragraphs long and reaffirm the value and relevance of the publication. 
While the name of the pamphlet’s author was in most cases suppressed, the name 
of the person who endorsed it featured prominently on the cover to generate 
trust and credibility in the eyes of British readers.

Liberty Publications managed to secure the endorsement of a number of Brit-
ish MPs, including Philip John Noel-Baker, future winner of the Nobel Peace 
Prize, who wrote a foreword to Underground Poland Speaks (1941); Vernon Bar-
tlett, who introduced Unknown Europe (1942); Arthur Greenwood, who wrote a 
preface to Towards a New Poland (1942); Lord Wedgwood, who endorsed Stop 
Them Now (1942); and Jennie L. Adamson, who wrote a foreword to Camp of 
Death (1944). Both Stop Them Now and Camp of Death were based on intel-
ligence reports produced by the Polish Underground Movement and witness 
accounts. They described the ongoing persecution and extermination of Polish 
Jews (Stop Them Now) and the camp of Auschwitz (Camp of Death). Accord-
ingly, in their forewords, both Lord Wedgwood and Jennie L. Adamson empha-
sized the need to treat the accounts as credible sources of information on the 
developments in Nazi-occupied Poland. Wedgwood contended that “those who 
shut their eyes, who refuse to believe and seek to escape from thought of what 
is going on in Poland […] are guilty” (Stop Them Now 1942, 3). His foreword 
was followed by an introduction penned by Szmul Zygielbojm, a Jewish refugee 
from Poland and member of the Central Committee of the Jewish Socialist Party 
“Bund” and of the Polish National Council in London. Zygielbojm urged the 
reader to accept the veracity of the reports: “I realise that the facts contained 
in […] this booklet are so monstrous and inhuman that most normal persons 
would hesitate to believe them. And yet they are true and real […]” (Stop Them 
Now 1942, 4). The facts to which Zygielbojm was referring included the eyewit-
ness account of the gassings of Jews in the extermination camp of Chełmno (Kul-
mhof), which had started to operate in 1941 and was where the majority of Jews 
from the Łódź Ghetto were murdered. By giving British readers access to those 
early witness accounts, the editors of the pamphlet were attempting to draw at-
tention to the fact that “the policy of the Germans is to wipe out entirely, not only 
the Jews in Poland, but the Jewish population of the whole of Europe”—and were 
urging their readership to intervene and find a means to prevent it (Stop Them 
Now 1942, back cover).

In a similar way, Camp of Death aimed to provide the British public with a 
narrative account of life in the concentration camp of Auschwitz. Based on the 
pamphlet Obóz śmierci, (“Death Camp”) authored by Natalia Zarembina and 
clandestinely published in Poland in 1942 (Fleming 2014, 195–97), Camp of 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 267

Death reported on the situation in Auschwitz in 1941 and early 1942, before 
the mass exterminations of Jews began. However, the footnotes that the editors 
of the English translation attached to the text provide additional information 
about the ongoing mass murder. “Large transports of people,” wrote the editors 
in the final footnote, “have been directed from the trains immediately to the gas 
chambers and killed there without registration on the camp-roll” (Zarembina 
1944, 30). That said, the murder statistics provided in the pamphlet were lower 
than those in other underground reports arriving in London to which the editors 
would have had access. As Michael Fleming suggests, the editors “were very well 
aware of the sensibilities of their British audience and sought to establish cred-
ibility” by providing data that looked less shocking and more trustworthy (2014, 
196). At the same time, the editors did incorporate some of the recent numbers, 
adding in a footnote that the estimated number of Jews killed in the camp by 
December 1943 amounted to 1 million.

The distribution of such pamphlets presented a challenge to Liberty Pub-
lications. While printing anonymous pamphlets that had a price on them (on 
average, they were sold for one to three pence and could thus be considered 
of commercial value) was relatively effective at the beginning of the war, it was 
increasingly difficult by 1944 to find a market for them. In September 1942, Stop 
Them Now was printed in 60,000 copies, most of which had been distributed by 
December 1944, when only 160 remained in stock. Camp of Death, on the other 
hand, was printed in 25,000 copies in July 1944 and did not sell well, even though 
it was advertised in the Times Literary Supplement and other outlets. Liberty 
Press still had 10,000 copies in stock by December 1944 (Adam Ciołkosz Papers, 
133/95). They continued to advertise it throughout 1945, even after Auschwitz 
was liberated, changing the text of the advertisement accordingly: “Full story of 
the Concentration Camp in Oświęcim recently liberated” (“Other New Publica-
tions” 1945). Yet distribution and reception of the pamphlet remained hindered, 
which can be largely attributed to its perceived lack of credibility and to a simul-
taneous lack of interest in the subject matter among the target audience, who, by 
then, would have encountered numerous reports on liberated concentration and 
extermination camps in the daily press.

In December 1944, The London Typographical Journal published a first-page 
review of Camp of Death (Anonymous 1944), which, while endorsing it as a text 
that should be read, at the same time undermined its veracity. “So much horror 
has been described for us in the daily and weekly Press in its accounts of Ger-
man concentration camps,” the anonymous reviewer contended, that “we fear 
that repletion of the stories has given rise to suspicion. Is it true? we ask.” Their 
response to this profoundly important question is to state that even if “only half 
[of Camp of Death] is true—nay a tenth—it is sufficient to outlaw those who gave 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



268� Joanna Rzepa  

the order to those who carried them out” (Anonymous 1944). While explicitly 
condemnatory of the crimes described in the pamphlet, the reviewer’s words 
also draw attention to the possibility that readers might, in fact, be dealing with a 
piece of atrocity propaganda and that only a tenth of the account might be cred-
ible. The reliability of the text is undermined as the focus shifts from the crimes 
being described to the interrogation of the veracity of the source itself.

Thus, in the final years of the war, despite sustained attempts at a wide distri-
bution of titles that aimed to give British readers insight into what was happening 
in Nazi-occupied Poland, Liberty Publications struggled to reach its target audi-
ence. In their correspondence with the booksellers W.H. Smith & Son in Febru-
ary 1945, the publishers emphasized that their publications, including Camp of 
Death, “deal(t) with subjects which are at the moment being widely discussed and 
upon which public interest is focussed”—but the response they received from 
W.H. Smith & Son was unequivocal: “pamphlets of this nature and price have 
very little chance of sales at our branches” (Adam Ciołkosz Papers, 133/111).

Apart from producing pamphlets based on underground reports, the Pol-
ish authorities also aimed to attract British readers’ attention by translating and 
publishing fictionalized literary texts based on witness accounts. Two such texts, 
penned by established Polish writers Aleksander Kamiński and Jerzy Andrzejew-
ski, were brought to London in April–July 1944 by Polish resistance officers who 
were airlifted from Poland in clandestine military operations code-named Wild-
horn I, II, and III (Rzepa 2019a). Both Kamiński’s Kamienie na szaniec (Stones for 
the Rampart) and Andrzejewski’s Apel (Roll Call) (Andrzejewski 1945) are based 
on real-life events. The former tells the story of the scouts’ contribution to the re-
sistance movement in Nazi-occupied Warsaw; the latter recounts a disciplinary 
roll call held in Auschwitz in the autumn of 1941. When the texts were delivered 
to the Polish Ministry of Information, they were translated into English, and two 
renowned British critics and poets were invited to write introductions to them: 
T.S. Eliot was approached by Adam Żółtowski, director of the Polish Research 
Centre (PRC), and Percy Hugh Beverley Lyon, headmaster of Rugby School, 
was contacted by Jan Baliński-Jundziłł, deputy director of the PRC. Eliot’s and 
Lyon’s endorsements were seen as incredibly valuable, as both men were impor-
tant public intellectuals and would be perceived as impartial and unbiased par-
ties with no obvious connections to the Polish government-in-exile. Both Eliot 
and Lyon were informed that the texts “most authentically” came from Poland 
and were “sent by our [Polish] Underground Movement.” In his letter to Eliot, 
Żółtowski admitted that his desire was that “the most outstanding British critic 
should testify that the publication is well worth reading,” and Baliński-Jundziłł 
informed Lyon that “a foreword from (him) would be most gratifying to my 
countrymen, as well as being a very fine introduction to English readers.” Both 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 269

Lyon and Eliot agreed to write the introductory texts, and Eliot explicitly refused 
to “take payment from the Polish Government for a service of this sort” (PRC 
Collection, 434/124 and 434/193).

In early 1945, Stones for the Rampart was published with Lyon’s foreword. In 
his foreword, Lyon put emphasis on the book’s credibility, highlighting that it is 
“no tale of fancy,” but rather “a record, written on the spot by those whose lives 
stood in daily peril of torture and death” (Górecki 1945, 1). While Roll Call, on 
the other hand, seems to have been withdrawn from publication (as it never ap-
peared in print with Eliot’s preface), in Eliot’s correspondence with the Polish 
Research Centre, he too emphasized the need to establish the credibility of the 
text: “I think there should be some statement about the origin of the manuscript, 
or some readers will presume it to be simply a brilliant piece of imaginative fic-
tion” (PRC Collection, 434/124; Eliot 2017a). In both Lyon’s and Eliot’s view, the 
reception of the translations hinged on their being perceived as non-fictional 
texts. While the Polish authorities could provide assurances to that effect, such 
assurances, in the eyes of the British reader, could amount to glaring examples 
of foreign propaganda that should not be taken at face value. This double bind 
provided an almost insurmountable challenge that seriously hindered the dis-
semination of translated texts.

Because the reception of publications that were perceived as state-sponsored 
propaganda was hostile, Polish authorities began to emulate the work of the Brit-
ish Ministry of Information by commissioning established British firms to print 
covert translations of Polish books that had propaganda value. The advantage 
of such an arrangement was that books published by British publishers, such 
as Hutchinson or Allen & Unwin, had the appearance of ordinary commercial 
books. Both the British and the refugee governments recognized that, as Hol-
man observed, “propaganda was most effective when least visible, that is, when 
it appeared to be produced and distributed by a trade publisher with no con-
nection to the Government” (2008, 102). Therefore, the covers and title pages 
of such commissioned publications would not disclose the fact that they were 
government-sponsored. Rarely, trade publishers took on the cost of publishing 
books that they considered to have commercial potential, which was the case 
for Jan Karski’s Story of a Secret State, whose American edition was issued by 
Houghton Mifflin in 1944 and the British edition by Hodder & Stoughton in 
1945 (Karski 1944, 1945). Karski, who was a courier of the Polish underground 
state and during the war carried reports of Nazi atrocities from occupied Poland 
to London, had to agree to Hodder & Stoughton’s demand that his book should 
take the form of a first-person narrative and speak of his personal experiences as 
a liaison officer and courier, must not include any overt propaganda, and should 
not to be advertised by the Polish government-in-exile. These precautions were 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



270� Joanna Rzepa  

taken by the publisher to ensure that the book would not be seen as yet another 
propaganda volume. They had significantly contributed to the book’s popular 
success as it sold more than 15,000 copies in the first two weeks and was sub-
sequently translated into other languages (Rzepa 2018). Yet such arrangements 
with trade publishers were incredibly rare. Most frequently, it was the Polish 
government-in-exile who took initiative and provided funding and resources to 
produce relevant publications.

In most cases, the title pages of government-commissioned publications did 
not include the name of the translator, instead attempting to pass for texts that 
had been originally written in English; by hiding their foreignness behind the 
British publishers’ imprints, such publications could more easily attract British 
readers’ attention. The only element of the title page that could give away the 
foreign nature of such books was the name of the author, and in some cases even 
this element was deliberately altered, suppressed, or anglicized. An example of 
such a publication is Two Septembers: Warsaw 1939—London 1940, published 
by Allen & Unwin in 1941 and written by Stephen Baley—whose real name was 
Stanisław Baliński.

Baliński was a Warsaw-born writer and poet who fled Poland in 1939 and 
settled in London, where he worked for the Polish Ministries of Information 
and Foreign Affairs. In Two Septembers, he recounts the Nazi invasion of Poland 
in 1939 and the Battle of Britain in 1940. Writing about the campaigns that the 
Nazis waged against Poland and Britain, as well as the contribution of the Polish 
pilots who fought for Britain, Baliński argues that Poland and Britain share im-
portant ideals. He contends that “the ideal linking Great Britain in her heroic and 
successful resistance with that distant country which now lies under the yoke of 
enslavement to Germany is the love of freedom” (Baley 1941, 14). It is the com-
mon values and the experience of Nazi assault highlighted on the title page and 
in the introduction to Two Septembers that bind London and Warsaw together, 
making the book appear immediately relevant to the British audience.

Yet this was not the only way in which Baliński aimed to appeal to the British 
reader: he insisted on publishing the book under the pseudonym “Stephen Bai-
ley.” So committed was he to this pseudonym, in fact, that when Allen & Unwin 
sent him a draft of the advertisement slip with his real name, Baliński immedi-
ately complained, urging the publisher to “take steps to put the matter right” and 
correct the proofs and any advertisement materials (Allen & Unwin Collection, 
122/10). The name that in the end appeared on the title page was “Stephen Ba-
ley” (rather than “Bailey”). Thus, not only was the book a covert, government-
sponsored translation that assumed the appearance of an ordinary commercial 
publication, but it also pretended to be authored by an English speaker, not a 
Pole (as Baliński’s letters reveal, it was translated into English by a “Mr. Stevens”). 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 271

The cost of producing such publications was understandably high, and in the 
case of Two Septembers, the Polish Ministry of Information had to provide Allen 
& Unwin with paper, agree to purchase 1,000 copies of the book plus any unsold 
stock of the remaining 4,000 copies six months after the date of publication, as 
well as agree for Allen & Unwin not to pay any royalties on sold copies (Allen & 
Unwin Collection, 122/10).

Ultimately, Two Septembers and other books published under similar condi-
tions were virtually unattributable. Furthermore, the radical anglicization of the 
material and the textual forms of such books meant that the translators’ presence 
had to be erased as well: the books had to pass for original English-language 
texts. Indeed, today the translators’ names can be recovered only from the sur-
viving archival material, such as correspondence with publishers or invoices for 
commissioned translations. Yet despite the sustained efforts to conceal the for-
eignness of books such as Baliński’s Two Septembers, reaching a wide readership 
for those titles nonetheless proved nearly impossible due to an apparent lack of 
interest in the subject matter. Commenting on wartime trends in readers’ prefer-
ences, the Acting Manager of the Times Book Club observed in 1940: “The in-
ternational affairs market is not as strong as it was before the war. […] There was 
a curious lack of interest in Poland. We had two books on Poland and we haven’t 
done anything with either of them. Finland—yes” (“Book Reading in War Time,” 
File Report 46, 18). Publishers, booksellers, and librarians observed an increased 
demand for prose fiction and a significant decrease of interest in political books. 
As the bookseller Christina Foyle remarked, “people are perhaps a little weary of 
reading of Hitler and the future of Europe” (“Book Reading in War Time,” File 
Report 46, 9). This weariness, it seems, led to readers’ gradual disengagement 
with publications that aimed to enhance their intellectual and emotional invest-
ment in the fate of Nazi-occupied Poland.

Translating Soviet-Occupied Poland

As the Soviet invasion and subsequent occupation of Poland on September 17, 
1939 were perceived in Britain with ambivalence, publishing texts that narrated 
the experiences of people living under the Soviet occupation was even more 
challenging than bringing out narratives of the Nazi occupation. The Red Army 
came to occupy about half of the country, taking more than 200,000 prisoners 
of war and deporting more than 1 million civilians from eastern Poland to the 
Soviet Union in 1940-41. While Stalin’s move to occupy Poland did not come as 
a surprise for the British government, as Keith Sword observes, “British policy-
makers had considerable difficulty in knowing how to interpret [it], and how to 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



272� Joanna Rzepa  

react to it” (1991, 84). This resulted in a cautious tone within official government 
statements, along with ambiguous media coverage of the Nazi–Soviet collusion, 
all of which reflected the diplomatic concerns of alienating Moscow. The British 
public’s understanding of the Soviet Union’s actions at the start of World War II 
was characterized by a certain dose of optimism and repeated attempts to see 
them as justified by immediate political and military necessity. Analyzing the 
press coverage of those events, Claire Knight has concluded that “the popular 
press began to define Soviet distinctiveness as rooted in its intentions toward 
and subsequent actions in Poland, which were depicted as morally acceptable 
in contrast to those of Germany” (2013, 480). Thus, despite the Molotov–Rib-
bentrop Pact, the press framed Soviet actions as qualitatively distinct from Nazi 
Germany’s and insisted on seeing them as halting Hitler’s advance. With the ex-
ception of the Soviet invasion of Finland, which was compared by the press to 
the Nazi Blitzkrieg, Soviet actions tended to be seen in a positive light.

This kind of reporting generated much public sympathy for the Soviet Union, 
with “a large majority in favour of friendly relations with the Soviet Union” by 
April 1941 (Bell 1990, 35). The outpouring of support among the British pub-
lic reached its culmination with the Nazi invasion of the Soviet Union and the 
Anglo-Soviet Treaty of July 12, 1941, which confirmed Russia’s status as a British 
ally. The reporting of the Battles of Moscow and Stalingrad captured public atten-
tion, and “the Home Intelligence reports recorded widespread and often deeply 
felt admiration for the Soviet Union among the British people” (Bell 1990, 88).

The British government was intent on controlling “any anti-Soviet elements 
which might divide opinion in the country,” to maintain good diplomatic rela-
tions with the Soviets (Bell 1990, 67). Thus, publications that might threaten 
those relations were censored, so as not to antagonize the new ally. That said, the 
positivity of the coverage of the Soviet Union’s actions was not dictated by the 
nature of Soviet actions or intentions (which were overwhelmingly ambiguous); 
rather, the orchestrated Soviet and British propaganda efforts—and, as Knight 
points out, the press’s simultaneous attempts to reassure the British public—were 
designed to maintain high morale at the home front, and to minimize the per-
ception of the Soviet Union as a possible future threat (2013).

The complicated issue of Polish–Soviet relations, however, significantly chal-
lenged this framing of the public image of the Soviet Union and its contribution 
to the war effort. Since September 1939, the question of the future Polish–Soviet 
border was seen as a matter that would be increasingly difficult to solve, but the 
intervention of the British government led to the re-establishment of Polish–
Soviet diplomatic relations in July 1941. These relations remained troubled by 
the question of the fate of Polish deportees to the Soviet Union. In this uneasy 
context, it was the discovery of the mass graves of Polish officers, whom the Red 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 273

Army had murdered in the forest of Katyń, that was the main cause of a deep 
diplomatic crisis in April 1943. Since German troops had made the discovery 
and Nazi-controlled media had been the first to publicize the massacre, the story 
was initially perceived in Britain as a piece of propaganda aimed at antagonizing 
the Allies. As the Polish authorities confirmed that thousands of Polish officers 
who were taken into Russia as prisoners of war were indeed missing, and Poland 
insisted that the International Red Cross should conduct an official investiga-
tion into the mass graves that the German troops had discovered, the Soviet 
government responded by breaking off all diplomatic relations with the Polish 
government on April  26, 1943. This rupture posed a serious problem for the 
British government, as the Katyń revelations could cause significant damage to 
Anglo–Soviet relations (Stanford 2005). To minimize the damage, the British 
Foreign Office advised “that the story should be treated as a German attempt to 
undermine allied solidarity, and that nothing was to be gained by going into the 
rights and wrongs of the matter” (Bell 1989, 75).

While the British government managed to preserve the central lines of its 
policy, which prioritized maintaining the Soviet alliance and downplaying the 
Katyń revelations, along with the accounts by deportees to Soviet forced labor 
camps, this policy was to the detriment of the public perception of the Polish 
government, as well as of the authors who attempted to bear witness to and pub-
licize the experiences of Poles who survived imprisonment and deportation to 
the Soviet Union. This loss of credibility was so serious that, as Home Intelli-
gence reports highlighted, the British public started to perceive the Polish gov-
ernment as “being pro-German” in their malicious allegations against the Soviet 
allies (Bell 1989, 81).

While the Polish authorities, during the war, prepared a collection of accounts 
from deportees to Soviet forced labor camps in the form of a “red book” that 
would detail Soviet crimes against Polish citizens, the book’s publication was 
postponed until 1949 for diplomatic reasons (Zajdlerowa 1989, 2). Indeed, no 
such accounts were published in English translation until the end of the war. 
One of the first book-length publications to address this topic in English was Zoë 
Zajdler’s The Dark Side of the Moon (published anonymously by Faber & Faber 
in 1946 with T. S. Eliot’s prefatory note). Zajdler, who also published under the 
pseudonym of Martin Hare, was an Irish-born writer who moved to Warsaw 
with her Polish-born husband in the 1930s. Her 1940 book, My Name is Mil-
lion: The Experiences of an Englishwoman in Poland, tells the story of how she 
escaped from Nazi- and Soviet-overrun Poland through Lithuania, Latvia, and 
Estonia, and how she and her husband were captured by the Gestapo. While 
Zajdler was soon freed and managed to make her way to London, where she 
made contact with the Polish government-in-exile, her husband’s fate remained 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



274� Joanna Rzepa  

unknown. Since she was an established writer who had published several nov-
els before the war and had her own literary agent, Spencer Curtis Brown, her 
contribution to the Polish government’s publishing campaign was highly val-
ued. On November 21, 1942, Michał Protasewicz, Head of Bureau VI of the Pol-
ish General Staff and responsible for intelligence, sent a coded cable message 
to Warsaw to Stefan Rowecki, leader of the Home Army (Armia Krajowa, the 
Polish underground movement), inquiring about Zajdler’s husband and adding 
that his wife is “a writer [and] contributes greatly to our cause. Information about 
her husband would be a small favour” (Boxes Collection, SK36). The reply from 
Warsaw confirmed that Zajdler’s husband was well and revealed that he was an 
active member of the Home Army. When this exchange was taking place, Zajdler 
was already working on her next book, The Dark Side of the Moon, which tells 
the story of the Soviet invasion and occupation of Poland, and the subsequent 
deportations of hundreds of thousands of Poles to forced labor camps (known as 
the Gulag; see Khlevniuk 2004) in Siberia.

Since Zajdler was an experienced writer and Polish–English translator, she 
would not have had problems translating the deportees’ accounts and editing 
them into a longer narrative. Her approach to the translation and editorial work 
can be characterized as, on the one hand, meticulously researched and informa-
tive, and on the other, uniquely personal. Zajdler positioned herself on the side 
of the occupied and, since she was in Poland when the Soviet Army entered the 
country, included autobiographical elements that add a personal angle and au-
thenticity to her narrative. Indeed, she explicitly stated: “I shall set down, too, as 
much as I can of the emotions and sensations which we lived while the events were 
taking shape” (1946, 41). In that sense, her book is an attempt to convey not only a 
factual narrative of the Soviet invasion and occupation of eastern Poland, but also 
the emotional impact of those events on those who experienced them first-hand.

However, since Zajdler was able to escape to England in 1940, the chapters 
that narrate subsequent events, including mass deportations of Polish citizens, 
required her to adopt a different approach. To establish and maintain credibil-
ity within these chapters, she chose to build them around extensive citations of 
deportees’ testimonies, which she herself translated into English. She provided 
an account of the research she conducted, engaging with “many hundreds of 
first-hand accounts” as well as “narratives, letters, diaries and other written state-
ments of many hundreds of persons included in the deportations” (1946, 57). 
Further to that, she collected stories and statements “in personal conversations 
sustained over whole days, and in at least one case over whole weeks, with other 
deported persons, who reached England after 1941” (1946, 57), and she made 
use of official government documents to contextualize the personal narratives 
(much of which material is now in the Polish Institute and Sikorski Museum 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 275

Archive). She strongly emphasized that “to all of this evidence, as received by me, 
not one word has been added and from it not one word (again, unless otherwise 
stated in the text) has been taken away” (1946, 57).

While Zajdler comes across as a thorough and confident editor and transla-
tor, she nevertheless drew the reader’s attention to some of the challenges that 
she encountered when rendering the deportees’ testimonies into English; her 
reflections touch on the crucial question of how to articulate experiences of ex-
treme deprivation and violence in a way that will be understandable to readers 
who have nothing to compare them to and may indeed doubt their veracity. Ad-
dressing this question, she positioned herself as a mediator between the Polish 
deportees and English readers in an understanding that the latter’s horizons of 
expectations would be substantially challenged by the testimonies included in 
The Dark Side of the Moon. For instance, in the chapter describing the train jour-
neys that the deportees were forced to take, Zajdler reflected on the challenge of 
conveying the deportees’ experiences to the British reader:

The reader can be given facts. He cannot share the experience. He can read about 
the filth, but he cannot taste it in his throat and feel himself saturated by it, as 
these people did. He has smelt some unpleasant odours. […] His experience is 
unlikely to go further than this. The atmosphere breathed in by the people in 
these cars, the condition of the floors, the stench that rose from them, beat off 
the walls, lay under the roof, filled their hair, skin, pores and lungs, even while he 
reads, he has no conception at all; and cannot have. One can enumerate the hor-
rors. (Zajdler 1946, 69, emphasis in the orginal)

Appealing to “the mind and the heart of the reader,” Zajdler emphasized the 
need to suspend one’s skepticism and believe the first-hand accounts included 
in her book. “Once you have grasped that these things can happen,” she argued, 
“you know that they happened to all of these people all of the time. That nobody 
was spared” (1946, 69). Her editorial commentary includes a linguistic reflection 
on the difficulties of translating the deportees’ accounts and finding a language 
that will be capable of conveying them in English. For example, when introduc-
ing the narrative of a 15-year-old girl, Irena, who was first imprisoned and then 
deported to a penal settlement in Starodub, she remarked: “In the translating of 
this document, […] I have felt an even profounder dissatisfaction than always 
before at the poverty of my own powers of evocation” (1946, 125). What Zajdler 
found particularly difficult to convey in English was the “fearful resignation” of 
deportees’ accounts and the “gigantic implications […] behind every utterance 
of the single word ‘home’” (1946, 125). Such critical reflections on the task that 
she had undertaken are a powerful framing device for Zajdler’s book, as they 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



276� Joanna Rzepa  

bring to the fore the editorial and translational difficulties that she encountered 
while editing the testimonial accounts. She consciously avoided appropriating 
the victims’ voices, using punctuation to indicate clearly which passages consti-
tute direct citations of the deportees’ narratives.

At the same time, in the course of the book, she revealed the personal sig-
nificance she felt in the task she had undertaken. As the reader learns in the first 
chapters, although Zajdler managed to escape when the German and Soviet ar-
mies invaded Poland in 1939, many of those “once dear to (her)” had “vanished in 
the Soviet Union” (1946, 112). In particular, she mentioned her father-in-law, who 
“died as a convict in the oblast of Novosibirsk in Siberia,” where he was deported 
together with his daughter, son-in-law, and their two children. Engaging with 
numerous accounts of death in the camps, Zajdler tried to imagine her father-in-
law’s final moments, in a poignant passage that she ended with an emphasis on 
her hope that he might “have been reassured just before death by somebody” and 
that he might have died “not quite alone, not quite like a pariah dog” (1946, 113).

When Zajdler submitted the manuscript of her book to Faber & Faber in 1945, 
it drew the attention of T.S. Eliot, who wrote the preface to the book himself, 
though its publication was delayed until 1946. Zajdler delivered the last chapter 
of the book on June 28, 1945, but it did not appear in print until June 10, 1946. El-
iot and co-directors at Faber were impressed by the book but perceived it as “very 
damaging to our Russian allies, and therefore a ticklish business” (2017b, 746). 
What Eliot saw as the strength of the book was “the comparative absence of atroc-
ity stories,” although he was cautious about the book’s direct indictment of the So-
viet government. He suggested that Faber put the book under “closest scrutiny” 
to ensure that, once it was published, its critics would not be able to “draw red 
herrings by magnifying the importance of minor errors of fact or interpretation” 
(Faber Archive). Furthermore, it was decided that the book would be published 
anonymously, for Zajdler was concerned about the safety of her husband, who 
was still in Poland; however, the book would also include a brief note by Helena 
Sikorska, wife of the Prime Minister Władysław Sikorski. Sikorska’s note affirms 
that General Sikorski had “confidence in the author” and that she was “given ac-
cess to official material and documents” (Zajdler 1946, 4). Thus, though the book 
was written by an English speaker and published by an established British firm 
(which would have made it appear less foreign and more relevant to the British 
reader), it was nevertheless presented as fully credible and trustworthy, since it 
was based on authentic documents. Furthermore, Eliot’s preface emphasized that 
the book was written “as dispassionately and fairly as is possible,” vouching for 
the author’s unbiased treatment of the subject matter (Zajdler 1946, 5).

As one of the reviewers aptly observed, “Mr. Eliot’s name has attracted to the book 
attention in wider circles than it might otherwise have won” (Degras 1947, 120). 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 277

Indeed, The Dark Side of the Moon did relatively well, selling almost 7,500 copies 
between its publication in June 1946 and June 1948 (Faber Archive). It received 
much publicity and was reviewed in many leading magazines, such as the Times 
Literary Supplement, The Spectator, and International Affairs. Reviewers consid-
ered Zajdler’s work “one of the most affecting and important books published in 
many years” (Schwartz 1947, 602), and they emphasized the “strong and scru-
pulous sincerity” of the author, whose work makes “grim and melancholy read-
ing” (Charques 1946, 363). At the same time, however, they drew attention to the 
problem of the author’s credibility, noting that some readers might find it difficult 
to accept the truthfulness of the account, as “the brutality, callousness and suffer-
ing here described will seem incredible” (Schwartz 1947, 603).

Indeed, the question of credibility and its lack is a recurrent theme in the recep-
tion of narratives of the Soviet occupation of eastern Poland and the deportations 
of Poles to forced labor camps. Ada Halpern’s Liberation Russian Style, which was 
published in English in 1945, was prefaced with a foreword by Eleanor Rathbone, 
a British MP and humanitarian activist. In her introduction, Rathbone empha-
sizes the credibility of Halpern as a first-hand witness who was deported from 
Lwów (now Lviv in Ukraine) to Kazakhstan, to be released in 1941. For Rathbone, 
Halpern’s credibility as a witness and author is built around her lack of associa-
tion with the Polish government-in-exile who “might be suspected of prejudice 
based on their dislike of the Soviet system and government” (Halpern 1945, v). It 
bears noting that, as Britain and the United States withdrew their recognition of 
the Polish government-in-exile under Stalin’s pressure on July 5, 1945, the public’s 
perception of any overt links to the Polish authorities would have had the chance 
of harming the author’s image. Indeed, Halpern is presented as a believable wit-
ness because she is an independent writer whose account can be characterized by 
“clarity, simplicity, restraint, and apparent absence of bitterness or exaggeration” 
(Halpern 1946, v). Since the British public generally questioned the veracity of 
deportees’ accounts (as a review of The Dark Side of the Moon pointed out, readers 
with little knowledge of the Soviet Union would have considered many first-hand 
accounts a work of fiction), it was important for such narratives to come across 
as believable at the textual level. To construct an image and voice of a believable 
witness, the author and translator had to adopt a style characterized by emotional 
restraint, sincere simplicity, and lack of explicitly articulated anti-Russian or anti-
Soviet prejudice. Some authors went further and chose to address the reader di-
rectly, acknowledging their doubts and skepticism. In the opening pages of Van-
ished without Trace, Antoni Ekart, who spent eight years in Soviet camps, asks:

How to explain to men and women in London or New York that there is slavery in 
Russia and that every year several million people who are victims of it die at their 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



278� Joanna Rzepa  

work from sheer exhaustion? Who would believe me in Stockholm or Paris when 
I say that torture is organized by the State, acting through Government Depart-
ments staff by intelligent and educated people? (Ekart 1954, 10)

Despite the translators’ and publishers’ efforts to emphasize the veracity of Za-
jdler’s, Ekart’s, Halpern’s, and others’ accounts, the perceived lack of credibility 
came to define the early reception of most accounts of the Soviet occupation of 
eastern Poland in the eyes of the British public. Edward Crankshaw, a British 
writer, journalist, and political commentator who specialized in Soviet affairs, 
testified to this skepticism in his introduction to the English translation of Józef 
Czapski’s The Inhuman Land, which appeared in 1951. The book narrates Czap-
ski’s deportation to the camp in Gryazovets; his release in 1941 as a result of the 
Sikorski–Mayski agreement; and his subsequent search for fellow Polish officers 
from the camps of Starobelsk, Kozelsk, and Ostashkov, who—as Czapski later 
found out—had been murdered by the Soviet army in Katyń. Introducing the 
book to British readers, Crankshaw emphasizes its literary qualities, “enriched 
by the artist’s detachment and common sense” (Czapski 1951, 2–3). At the same 
time, he remarks that the “real trouble is that people will not believe” Czapski 
or other Polish authors (Czapski 1951, 4). This lack of belief and the refusal to 
engage with the accounts of survivors of the Soviet camps are something that 
Crankshaw ascribes to the wider political context and its pressures, but also to a 
sense of guilt over the British government’s political decisions at the Yalta Con-
ference. He highlights the absurdity of the dominant opinion that claimed that 
the British public should not believe what “Poles have to say about their suffer-
ings at the hands of the Russians because, as victims, they are prejudiced wit-
nesses,” and he urges British readers to end the “mental boycott of the Polish 
tragedy” (Czapski 1951, 4).

Conclusion

The drive to publish English translations of witness narratives and first-hand 
accounts from those who had direct knowledge of life under the Nazi and So-
viet occupations was one of the Polish government-in-exile’s foremost priori-
ties in London. This task was by no means an easy one, as the wartime publish-
ing market in Britain was shaped by political and material pressures, including 
paper rationing, staff shortage, and state censorship. Just as importantly, it was 
increasingly difficult to make material of foreign provenance appeal to the Brit-
ish readership. The public’s distrust of atrocity propaganda hindered the recep-
tion of texts describing the Nazi occupation, particularly describing the ongoing 

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 279

persecution of Polish Jews. The reception of titles narrating the experiences of 
the Soviet occupation was shaped by the political pressures of the Anglo-Soviet 
Agreement; namely, this agreement made it difficult for British publishers to 
bring out texts that were critical of the Soviet ally. Indeed, it was only with the 
onset of the Cold War that the testimonies of deportees to the Soviet forced la-
bor camps were re-evaluated as trustworthy sources. The annotated bibliography 
Books on Communism, edited by R. N. Carew Hunt, which, after its publication 
in 1959, became one of the most important research sources for scholars of the 
Soviet Union, provided an extensive list of testimonies of those who had sur-
vived Soviet camps and prisons—and it included Czapski’s, Ekart’s, Halpern’s, 
and Zajdler’s books, among many others. It is worth bearing in mind, though, 
that the reassessment of these works was part of the larger Cold War propaganda 
project, sponsored by covert funding from the British Information Research 
Department (Smith 2010; Defty 2004). As Soviet Russia turned from a British 
ally into an enemy state, the reception of the testimonials that thematized the 
experiences of Polish deportees underwent a radical shift; these narratives were 
now treated as key sources for British anti-communist propaganda. Thus, texts 
that were initially met with skepticism and doubt, due to the political questions 
that they raised, came to be seen as early warnings that should have been heeded 
before it was too late.

Notes

1.	 Unless otherwise stated, all translations from the archival material held at the Polish 
Institute and Sikorski Museum (PISM) and the Polish Underground Movement Study 
Trust (PUMST) collections are my own.

Archival material

Adam Ciołkosz Papers, 133. Polish Underground Movement Study Trust (PUMST), Lon-
don.

Allen & Unwin Collection, University of Reading Special Collections, Reading.
“Book Reading in War Time: Report on Material Obtained from Publishers, Book Clubs, 

Libraries and Booksellers,” File Report 46, Mass-Observation Archive (MOA).
Boxes Collection, SK36. Polish Underground Movement Study Trust (PUMST), London.
Faber & Faber Archive, London.
Polish Research Centre (PRC) Collection, 434. Polish Institute and Sikorski Museum 

(PISM), London.

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



280� Joanna Rzepa  

References

Andrzejewski, Jerzy. 1945. Apel: Z Przedmową Andrzeja Pomiana. London: Światpol.
Anonymous. 1944. “Concentration Camps.” The London Typographical Journal 39, 

no. 132: 1.
Bachleitner, Norbert. 2010. “A Proposal to Include Book History in Translation Studies: 

Illustrated with German Translations of Scott and Flaubert.” Arcadia 44, no. 2: 420–40.
Baker, Mona. 2007. “Reframing Conflict in Translation.” Social Semiotics 17, no. 2: 151–69.
Baley, Stephen [Stanisław Baliński]. 1941. Two Septembers: Warsaw 1939—London 1940: 

A Diary of Events. London: George Allen & Unwin.
Bell, P. M. H. 1989. “Censorship, Propaganda and Public Opinion: The Case of the Katyn 

Graves, 1943.” Transactions of the Royal Historical Society 39: 63–83.
———. 1990. John Bull and the Bear: British Public Opinion, Foreign Policy and the Soviet 

Union 1941–1945. London: Edward Arnold.
Charques, D. 1946. “Poles in Captivity.” Times Literary Supplement, August 3, 1946: 363.
Conway, Michael. 2001. “Legacies of Exile: The Exile Governments in London during the 

Second World War and the Politics of Post-war Europe.” In Europe in Exile: European 
Exile Communities in Britain 1940–45, edited by Michael Conway and José Gotovitch, 
255–74. New York: Berghahn Books.

Czapski, Joseph. 1951. The Inhuman Land. Translated by Gerard Hopkins. London: Chat-
to & Windus.

Defty, Andrew. 2004. Britain, America and Anti-Communist Propaganda 1945–53: The 
Information Research Department. London: Routledge.

Degras, Jane. 1947. “Review of The Dark Side of the Moon.” International Affairs 23, no. 1: 
120–21.

Ekart, Antoni. 1954. Vanished without Trace: The Story of Seven Years in Soviet Russia. 
Translated by Egerton Sykes and E.S. Virpsha. London: Max Parrish.

Eliot, T. S. 2017a. “Preface to Roll Call.” In The Complete Prose of T.S. Eliot: The Criti-
cal Edition. Vol. 6: The War Years, 1940–1946, edited by David Chinitz and Ronald 
Schuchard, 581–85. Baltimore: Johns Hopkins University Press.

———. 2017b. “Preface to The Dark Side of the Moon [by Zoe Zajdlerowa].” In The Com-
plete Prose of T.S. Eliot: The Critical Edition. Vol. 6: The War Years, 1940–1946, edited 
by David E. Chinitz and Ronald Schuchard, 742–47. Baltimore: Johns Hopkins Uni-
versity Press.

Fleming, Michael. 2014. Auschwitz, the Allies and Censorship of the Holocaust. Cambridge: 
Cambridge University Press.

Footitt, Hilary. 2012. “Incorporating Languages into Histories of War: A Research Jour-
ney” Translation Studies 5, no. 2: 217–31.

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



Transl ating Occupied Pol and into English, 1939–1955� 281

Górecki, J. [Aleksander Kamiński]. 1945. Stones of the Rampart: The Story of Two Lads 
in the Polish Underground Movement, with a foreword by Percy Hugh Beverley Lyon. 
London: Polish Boy Scouts’ and Girl Guides’ Association.

Halpern, Ada. 1945. Liberation—Russian Style, with a foreword by Eleanor F. Rathbone. 
London: MaxLove Publishing.

Hench, John. 2010. Books as Weapons: Propaganda, Publishing, and the Battle for Global 
Markets in the Era of World War II. Ithaca, NY: Cornell University Press.

Holman, Valerie. 2008. Print for Victory: Book Publishing in England, 1939–1945. London: 
The British Library.

Hunt, R. N. Carew, ed. 1959. Books on Communism: A Bibliography. London: Ampersand.
Karski, Jan. 1944. Story of a Secret State. Boston: Houghton Mifflin.
———. 1945. Story of a Secret State. London: Hodder & Stoughton.
Khlevniuk, Oleg. 2004. The History of the Gulag: From Collectivization to the Great Terror. 

New Haven: Yale University Press.
Kingsbury, Celia Malone. 2010. For Home and Country: World War 1 Propaganda on the 

Home Front. Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
Knight, Claire. 2013. “The Making of the Soviet Ally in British Wartime Popular Press.” 

Journalism Studies 14, no. 4: 476–90.
Koestler, Arthur. 1944. “The Nightmare That Is a Reality.” The New York Times, January 9, 

1944: 5, 30.
McKenzie, Vernon. 1942. “Atrocities in World War II: What Can We Believe?” Journalism 

Quarterly 19, no. 3: 268–76.
McLaine, Ian. 1979. Ministry of Morale: Home Front Morale and the Ministry of Informa-

tion in World War II. London: Allen & Unwin.
“Other New Publications.” 1945. Times Literary Supplement, May 12, 1945: 227.
Rundle, Christopher. 2010. Publishing Translations in Fascist Italy. Bern: Peter Lang.
Rzepa, Joanna. 2018. “Translation, Conflict and the Politics of Memory: Jan Karski’s Story 

of a Secret State.” Translation Studies 11, no. 3: 315–32.
———. 2019a. “The ‘Demonic Forces’ at Auschwitz: T.S. Eliot Reads Jerzy Andrzejewski’s 

Roll Call.” Modernism/modernity 26, no. 2: 329–50.
———. 2019b. “Publishing ‘Paper Bullets’: Politics, Propaganda and Polish–English Trans-

lation in Wartime London.” Comparative Critical Studies 16, no. 2–3: 217–35.
Schwartz, Harry. 1947. “Review of The Dark Side of the Moon.” Political Science Quarterly 

62, no. 4: 602–4.
Smith, James B. 2010. “The British Information Research Department and Cold War 

Propaganda Publishing.” In Pressing the Fight: Print, Propaganda, and the Cold War, 
edited by Greg Barnhisel and Catherine Turner, 112–25. Amherst: University of Mas-
sachusetts Press.

Stanford, George. 2005. Katyn and the Soviet Massacre of 1940: Truth, Justice and Memory. 
London: Routledge.

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms



282� Joanna Rzepa  

Stevenson, Iain. 2010. Book Makers: British Publishing in the Twentieth Century. London: 
The British Library.

Stop Them Now: German Mass Murder of Jews in Poland. 1942. With a foreword by Lord 
Wedgwood. London: Liberty Publications.

Sword, Keith. 1991. “British Reactions to the Soviet Occupation of Eastern Poland in Sep-
tember 1939.” The Slavonic and East European Review 69, no. 1: 81–101.

Zajdler, Zoe. 1940. My Name is Million: The Experiences of an Englishwoman in Poland. 
London: Faber & Faber.

———. 1946. The Dark Side of the Moon, with a preface by T. S. Eliot. London: Faber & 
Faber.

Zajdlerowa, Zoe. 1989. The Dark Side of the Moon. 2nd ed. Edited by John Coutouvidis 
and Thomas Lane. London: Harvester Wheatsheaf.

Zarembina, Natalia. 1944. Camp of Death. With a foreword by Jennie L. Adamson. 
London: Liberty Press.

This content downloaded from 86.30.115.167 on Tue, 16 Jul 2024 12:39:51 UTC
All use subject to https://about.jstor.org/terms


